Veel gestelde vragen
over warmteinspecties
Aandachtspunten
Waar moet u op letten?
Als u de warmte check laat uitvoeren zijn er een paar punten waar u op dient te letten om het beste resultaat te bereiken. Houd deze lijst dus goed in de gaten want het zou vervelend zijn als er iets mis ging.
Wij voeren de warmte check altijd ’s avonds uit, zodat wij zeker nooit last hebben van de zon die uw huis opwarmt en een vertekend beeld geeft. Daarnaast moet er voldoende temperatuursverschil tussen binnen en buiten zijn, niet teveel wind en weinig tot geen neerslag. In het geval van een laag sneeuw op uw huis kunnen wij ook geen warmte check doen. Wij houden constant de weersvoorspellingen in de gaten en nemen contact met u op zodra er geschikt weer wordt verwacht.
Ja, een warmte check is zeker zinvol als u al verschillende besparende maatregelen heeft genomen. U kunt dan enerzijds zien of deze maatregelen functioneren en anderzijds vallen hierdoor de resterende problemen beter op. Bij na isolatie van de spouwmuur bijvoorbeeld. U kunt dan zien of de na isolatie van de spouwmuur overal goed zit. Daarbij komt nog dat bijvoorbeeld een koudebrug die eerst gewoon op het gebrek van spouwmuurisolatie leek nu wel herkend kan worden. In de praktijk is gebleken dat zelfs in nieuwbouwwoningen warmtelekken te vinden zijn.
Waar moet u van te voren op letten?
Om goed resultaat te behalen is het belangrijk dat er een groot temperatuursverschil is tussen binnen en buiten. Als u een deel van het huis niet verwarmd zal deze ook geen of minder warmte naar buiten lekken. Een mogelijk warmtelek zal daardoor verborgen blijven of kleiner lijken dan zij is. Ook als u een ruimte normaal niet verwarmd kunt u hier Besparen door te isoleren, maar zeker ook het comfort wordt beter.
Omdat de hoeveelheid warmte die het huis uit lekt afhankelijk is van het temperatuursverschil tussen binnen en buiten. Hoe meer warmte er door een isolatieprobleem weglekt, hoe duidelijker deze zichtbaar zal zijn op het warmtebeeld. Ook kleine isolatieproblemen zullen zo beter duidelijk worden. Zet de thermostaat een dag van tevoren op 23°C, zodat uw huis ook de tijd heeft om op temperatuur te komen.
Houd de ramen voor de warmte check gesloten. Ook niet in de kiepstand. Als een raam open is zal er namelijk warme lucht ontsnappen die de buitenkant van het huis opwarmt, terwijl er geen probleem is met de isolatie. Het zal dan lijken alsof er een warmtelek is, terwijl dit niet het geval is. Laat om dezelfde reden ook geen deuren open staan.
Misschien een open deur, maar als onze thermograaf geen toegang heeft tot het terrein kan hij de warmte check niet uitvoeren. We zullen in dat geval ons best doen, maar kunnen geen goed resultaat garanderen. Als bij geen toegang het uitvoeren in het geheel niet mogelijk is zal de opdracht toch als vervult gelden.
Het moet droog zijn, want regen kan het huis afkoelen en zo voor verstoring van het beeld zorgen. Voor goede thermografie is het ook van belang dat het buiten koud is. Dankzij onze zeer geavenceerde infraroodcamera is de warmte check echter al bij slechts 10°C temperatuursverschil tussen binnen en buiten mogelijk. Ook wind kan een negatieve factor zijn voor de kwaliteit van de beelden. Bij wind koelt het huis sneller af dan wanneer het windstil is. Geen tot matige wind heeft daardoor de voorkeur.
Om de invloeden van de zon, die het huis aan de buitenkant kan opwarmen, uit te sluiten voeren wij de warmte check bij voorkeur in het donker uit. Dichte bewolking kan ook, maar dit is minder goed te plannen.
Onze thermograaf is natuurlijk geen inbreker. Stel daarom uw buren op de hoogte zodat zij niet de politie bellen als onze thermograaf uw woning inspecteerd en met apparatuur aan de slag gaat rond uw huis.
Als u bepaalde aspecten van uw woning extra grondig gecheckt wilt hebben laat dit dan aan ons weten. Normaal voert onze thermograaf het werk naar beste inzicht uit, maar misschien heeft u wel en bepaald aspect van uw woning dat u nauwkeurig bekeken wilt hebben.
Wij staan klaar
Voor al uw vragen
Installatietechniek
- Dhr. W. de Regt
- 0251 248135
- 06-13006470
- info@rekon-bv.nl
Servicedienst
- Dhr. D. Keur
- 0251 248135
- 06-13006471
- service@rekon-bv.nl